Wednesday, September 29, 2010

Maka, Nikmat Tuhan Manakah Yang Hendak Kau Dustakan??


Come And Care For You

Syukbah Dakwah Semester 3 Darul Quran
Tarikh: 24 Julai 2010
Tempat : Hospital Sg. Buloh dan Pusat Kawalan Kusta Negara

     Alhamdulilah syukur kehadrat Illahi, ikhwah dan akhawat syukbah dakwah dan beberapa sahabat dari syukbah2 yang lain dapat turun padang ke program yang telah dirancang lama dan begitu rapi oleh Majlis Tertinggi Syukbah Dakwah. Pada mulanya, kami melawat ke Hospital Sg. Buloh, ke wad pediatrik( kanak-kanak).


   Ana selaku timb. Unit Informasi merasakan program ini sangat bermakna, walaupun sekejap shj masa yang diberikan oleh programmer kerana ucapan yang terlalu panjang oleh pihak hospital. Tapi tak mengapa, tugasan untuk mengambil gambar, dapat mengubat rasa boring menunggu lama. Kenangan bersama adik-adik yang merupakan sasaran dakwah program kali ini, mungkin menyebabkan ada beberapa sahabat dan ana sendiri kekok untuk berhadapan dengan mereka. Mana xnye, sblm ni dah 2 kali berprogram dgn mak cik dan pak cik di Rumah Ehsan, rumah Kenangan di Kuala Kubu Bharu. Namun, bak kata pepatah, pengalaman adalah guru yang terbaik. Kalau tak  turun padang sendiri, manakan dapat kita merasai berhadapan dengan mad'u, apatah lagi bagi mereka2 yang tidak pernah mempunyai adik kecil mcm ana sendiri. Agak sukar untuk adapt dengan mereka sebenarnya. Tapi, telah ku memilih jalan ini. Nak x nak, kena terima kenyataan. Nanti realitinya, kena berhadapan dengan anak saudara sendiri dan yang paling penting anak2 nanti..insyaAllah.. 

     Objektif program kali ini yang ana nampak, bukan sahaja nak berkongsi pengalaman dan kasih sayang bersama mad'u, tapi sebenarnya, melatih ahli2 syukbah dakwah untuk berhadapan dengan mad'u yang berbilang umur, kaum dan agama. Macam yang ana kata td, pengalaman adalah guru yang terbaik. Bila kita dah ada pengalaman berhadapan dengan mereka di dalam program, kita dapat menilai bagaimana cara/uslub/aura kita berhadapan dengan mereka. adakah kekok? nervous? kelakar? comel? menarik? Semua tu bergantung kepada keberkatan seorang da'ie. tapi semua tu boleh dilatih dengan beberapa kemahiran dalam berdakwah. dah namanya ambil syukbah dakwah, x lari lah utk berkongsi sdkit apa yang dipelajari. 

     Seterusnya, selepas penat memukul gambar (versi kelantan) kawan2 di ruangan wad pediatrik, kami bergegas ke Pusat Kawalan Kusta Negara Sg. Buloh, yang terletak betul2 di hadapan hospital Sg. Buloh..

Ya, ALLAH!!!!!!!!
Betapa selama ini aku banyak tidak mensyukuri nikmatMu.. Banyak yang ku keluhi dengan apa yang kau hamparkan pada ku.. Dip dap dip dup mengatur langkah ke susur gajah wad pesakit wanita. pengalaman pertama..Selangkah sahaja kami ke wad wanita pesakit kusta, alangkah hibanya hati ini melihat hambaMu ya Allah yang diuji dengan ujian yang seberat itu.. tabahnya hati mereka ya Allah.. Namun, ana n sahabat2 yang lain, terus meneruskan langkah ketabahan menghadapi mereka. Ku simpan wajah sayu dan pilu di dalam kocek jubahku. Senyuman manis kami hulurkan buat penghuni. Sangat2 x sangka sebenarnya mereka terlalu menghargai mereka2 yang datang melawat ni..


Sedikit fakta tentang Penyakit Kusta:- 
Penyakit kusta atau juga dikenali sebagai penyakit Hansen, merupakan penyakit berjangkit yang disebabkan oleh jangkitan Mycobacterium leprae. Nama penyakit Hansen datang daripada orang yang menjumpai Mycobacterium leprae, G. A. Hansen. Pengidap penyakit Hansen biasanya dipanggil pesakit kusta atau dalam bahasa Inggeris lepers, walaupun penggunaan istilah lepers semakin ditinggalkan kerana jumlah pesakit yang berkurangan dan sebagai mengelak stigma buruk yang dikaitkan dengan pesakit kusta.
Kusta dahulunya tidak dapat diubati dan amat mencacatkan. Pesakit kusta akan disingkir dan dikurung di penempatan kusta. Pada masa kini, kusta mudah dirawat dengan menggunakan terapi pelbagai antibiotik. Cabaran utama bagi usaha menghapuskan penyakit kusta adalah untuk sampai kepada penduduk yang masih belum menerima perkhidmatan terapi pelbagai dadah, memperbaiki pengesanan penyakit, dan membekalkan pesakit dengan perkhidmatan berkualiti tinggi dan dadah yang murah.
       Stigma buruk ketika kami briefing program kali ni, terdengar suara-suara yg merisaukan kader-kader dakwah ini untuk berhadapn dengan mereka. Namun, segala-galanya berakhir sesudah kami sendiri bermesra dengan mereka tanpa ada sebarang diskriminasi. Alhamdulilah.. semoga sikap belapang dada dan bersangka baik sentiasa mengiringi jiwa2 daie hari ni.. 
      Akhir tinta ini, ana dan sahabat2 selamat sampai ke destinasi masing-masing. Apa yang menarik yang meresap di jiwa ni selepas mencipta kenangan bersama mereka2 yang Allah pilih untuk diuji ialah bersyukurlah atas apa yang Allah kurniakan, yakinlah Allah tu tahu mana yang terbaik buat kita dan salamatus sodri terhadap mad'u.. wallahu'alam..


Maka, Nikmat Tuhan Manakah Yang Hendak Kau Dustakan??
Bersyukurlah..


No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails